Donderdag 20 oktober 2016: Lezing bedrijfsovername en personeel

“Sta stil bij het overnemen van personeel”

Situatie

Vaak wordt er gezegd dat veel personeel een van de ergste dingen is die je een ondernemer kan toewensen. Als je een bedrijf gaat overnemen, is het zeer waarschijnlijk dat er automatisch personeel mee komt. Bij het overnemen van een bedrijf denk je natuurlijk in eerste instantie vooral aan de voordelen van de bedrijfsuitbreiding, waardoor een aantal belangrijke zaken over het hoofd gezien kunnen worden.

Probleem

Het blijkt dat bij veel bedrijfsovernames maar kort stil gestaan wordt bij de overname van het personeel. Het belangrijkste is vaak dat een deal doorgaat, dat het bedrijf kan groeien en welke koopsom er betaald wordt. Een onderwerp als personeel wordt dan gezien als een onderwerp dat opgelost moet worden door de afdeling HR zodra de overname een feit is.

Toch is personeel een belangrijk onderwerp om bij stil te staan! Personeel maakt vaak een groot deel uit van de kosten van een onderneming. Het maken van strategische keuzes vroeg in het bedrijfsovernametraject werpt naderhand zijn vruchten af. Wanneer er vooraf niet nagedacht wordt over de omvang van het personeelsbestand kan het zijn dat je als koper na de bedrijfsovername ineens een kostbare reorganisatie moet doorvoeren. Ook kunnen deze strategische keuzes beïnvloeden onder welke CAO het personeel valt na een overname of welke kosten je moet betalen voor zieke werknemers.

Oplossing

Het feit dat je waarschijnlijk personeel meekrijgt, is natuurlijk geen reden om een bedrijfsovername niet te laten doorgaan. Personeel kan je voor lastige vraagstukken stellen, maar goed personeel heeft voor een bedrijf ook een grote meerwaarde. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat er goede klantenservice wordt verleend, er veel werk verzet wordt en er nieuwe groeikansen ontstaan.  Het is wel verstandig om je van tevoren grondig te verdiepen in de consequenties op het gebied van personeel,  zodat je bepaalde nadelen of valkuilen kunt voorkomen. Kijk bijvoorbeeld naar de volgende aandachtspunten:

  • Hoeveel personeel heb je nodig na de overname en in welke functies?
  • Moet je gaan reorganiseren, kan dat en wat kost dat?
  • Welke kosten krijg je voor personeel dat in het verleden ziek uit dienst is getreden?
  • Welke arbeidsvoorwaarden moet je aanbieden aan het personeel na de overname?
  • Welke CAO en welk pensioenfonds is straks van toepassing?
  • Zijn er premies welke zullen stijgen na de overname?
  • Krijgt de voormalige eigenaar een rol in jouw bedrijf en welke afspraken leg je hierover vast?

Advies

Wil je meer informatie over dit onderwerp, kom dan op 20 oktober naar de presentatie van Elise van Pelt. Deze presentatie geeft je belangrijke inzichten in de keuzes die je kunt maken voorafgaand aan de bedrijfsovername. Door vooraf weloverwogen strategische keuzes te maken, kun je voorkomen dat je voor onaangename verrassingen komt te staan. Tijdens de presentatie zullen dan ook concrete tips gegeven worden.

Meer informatie over de succesreeks kunt u vinden op www.hoofdkantoorbrabant.nl/succesreeks

Aanmelden:

Je kunt je inschrijven voor de bijeenkomst door een mail te sturen naar aanmelden@hkbrabant.nl. Let op: er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus reageer snel.